top of page
  • תמונת הסופר/תמערכת ישר

תמכו ב'ישר' - עזרו לנו להשמיע את הישר והטוב


 


"ישר נועד לשמש במה לשיח דתי מחויב, צלול, הגון וישר-דרך; שיח דתי שאינו מהסס אף לא לרגע להצהיר על זיקתו העמוקה, עמוקה-לכתחילה, לדמוקרטיה, לזכויות אדם, למוסר הטבעי, למדע, לחשיבה ביקורתית, ולתפיסת עולם ליברלית; שיח הפונה אל החברה הדתית פנימה על מנת לעוררה ולחולל בה שינוי, ובה בעת פונה גם החוצה, אל שותפים ושותפות בחברה הדמוקרטית הלא-דתית, שעתידה של היהדות מטריד גם אותה".

כך כתבנו במניפסט ההקמה של ישר: כתב עת לתורה עם דרך ארץ, שהושק בראש חודש ניסן תשפ"ג. הימים היו ימי הפגנות הענק נגד ההפיכה המשטרית; בהתאם לכך, מרבית הטורים שפורסמו במחצית השנה הראשונה עסקו בסוגיות של דמוקרטיה, משפט צדק, אזרחות, חינוך, ועוד; טורים רבים עסקו גם בדרכה של הציונות הדתית. איש עוד לא ידע אז מה צופן העתיד, איש לא שיער איזה שינוי דרמטי עתיד להתחולל כאן בשמחת תורה. והנה, מאז פרצה המלחמה, התברר שתפקידו של ישר לא הגיע לסופו, אלא להיפך - שקול של תורה עם דרך ארץ נחוץ כעת יותר מאי פעם. ואכן, מרבית הטורים שפורסמו אצלנו מאז ה- 7 באוקטובר עסקו במלחמה וביקשו להציע אלטרנטיבה לקולות השכיחים בימים אלה בשיח הדתי.


***

 

עשרה חודשים בלבד חלפו מאז יצאנו לדרך; תשעה ירחי לידה ועוד קצת. בזמן הקצר הזה פרסמנו - נכון לרגע כתיבת שורות אלה - לא פחות מ- 115 טורים מאת 56 כותבים וכותבות; ועוד היד נטויה. בין הטקסטים שפורסמו אפשר למצוא טורי דעה אקטואליים, דברי תורה רלוונטיים, נאומים קצרים מהפגנות, ביקורת תרבות, קולות מן העבר, ועוד - בעיקר בעברית, ולאחרונה גם באנגלית. הטורים מתפרסמים לאחר תהליך עריכה מוקפד ככל האפשר, ומספקים, כך אנחנו מקווים, לא רק חומר למחשבה, אלא גם נחמה ותקווה. 

לשמחתנו, ישר נקרא על ידי אלפי אנשים ונשים מדי חודש - מספרם גדל בהתמדה - ומעורר עניין רב בקרב קהלים דתיים ושאינם דתיים; הוא מופץ גם ברשתות החברתיות; והוא הולך ומבסס את מעמדו כבמה מרכזית לשיח דתי אחר, שכל כך נחוץ כעת.


עשרה חודשים בלבד חלפו מאז יצאנו לדרך; תשעה ירחי לידה ועוד קצת. בזמן הקצר הזה פרסמנו - נכון לרגע כתיבת שורות אלה - לא פחות מ- 115 טורים מאת 56 כותבים וכותבות; ועוד היד נטויה. לשמחתנו, ישר נקרא על ידי אלפי אנשים ונשים מדי חודש, ומספרם גדל בהתמדה.

הנה למשל שבעה טורים שזכו לעניין ציבורי מיוחד: 'אין אורות במלחמה: נחוצה לנו שפה דתית אחרת', מאת אריאל שוורץ; 'לעלות על חוף יפו, להיאבק על דמות האדם', מאת הרב דוד ביגמן; 'לעולם לא עוד, אך גם לא טרנספר', מאת ד"ר טפת הכהן-ביק; 'המשיחיות הציונית הדתית', מאת פרופ' ישראל יעקב יובל; 'אתוס גאולי-דטרמיניסטי וכוח פוליטי: החומרים שמהם עשוי החורבן?', מאת עו"ד ניצן כספי-שילוני; 'תורה אחת יהיה לאזרח ולגר הגר בתוככם: אזרחות כערך, והאתיקה של המחאה', מאת הרב ד"ר דניאל אפשטיין; ו'משתיקה, איזון והכלה - לחינוך הומניסטי', מאת ד"ר חוה שוורץ.


***


ישר הוא מיזם פרטי התנדבותי. הוא אינו מופעל או נתמך על ידי גוף ציבורי אחר. ההוצאות היחידות שלו הן על תחזוקת האתר, ועל קידום ממומן של טורים ברשתות החברתיות. הוצאות אלה - צנועות ביותר אגב, בכל קנה מידה - נסמכו עד כה על תרומות קטנות, שגויסו בעיקר בתחילת הדרך. כדי להמשיך ולהשמיע קול של תורה עם דרך ארץ, וכדי להגביר את תפוצתו, אנו זקוקים לעזרה נוספת. על כן אנו פונים אליכם ואליכן - קוראי וקוראות ישר - לסייע לנו. אין צורך בתרומה גדולה; כל סכום הוא בעל ערך.

"תורה עם דרך ארץ" - כתבנו באותו מניפסט - "תורה עם מדע, עם לימוד מעמיק, עם פתיחות לחיים המודרניים, עם קשב לזמן הזה, עם שאיפה לתיקון עולם. שנים רבות מדי נשכחה סיסמה קולעת וחיונית זו בקרן זווית; תהליכים היסטוריים כבדי-משקל גרמו לה אולי שתיראה נאיבית. אנו מאמינים שהגיע הזמן להשמיעה שוב ברמה, וללכת לאורה". בעשרת החודשים שחלפו מאז, אמונה זו לא נחלשה; היא רק הלכה וגברה. בעזרתכם ובעזרתכן נוכל להוציא אותה מהכוח אל הפועל.


לתרומות, לחצו כאן.


שלכם, בתחושת שותפות לדרך, ובתודה מעומק הלב - 

יואל, טפת ואיתי

מערכת ישר

פוסטים אחרונים

הצג הכול

לְמַעַן צִיּוֹן לֹא אֶחֱשֶׁה

[מבוסס על נאום בהפגנת המחאה בירושלים - בשינויים קלים הנובעים מהמעבר מנאום בעל פה לטקסט כתוב - מוצאי שבת פרשת ניצבים-וילך, אור לכ"ד אלול...

bottom of page